Lapzeme – distanču un kalnu slēpošana Ziemassvētkos aiz polārā loka. 2.daļa

20121229-180313.jpg

AdventureLab organizētā Distanču slēpošanas brauciena uz Lapzemi Ziemassvētkos noslēdzošās dienas.

26.decembris
Sodien pirmo reizi bijam ieplanojusi doties uz Yllas izslaveto kalnu. Ta ka izmantojam jau iestradatu strategiju kalna dienas dalit uz pusem, tad pirmaja ture no 10-14 ar musu kopigam biletem pa kalnu braukajas Arturs ar Aneti, bet vakara mes ar Haraldu vinus nomainam. No rita varejam paguleties ilgak, bet ta ka dvīnjiem no rita uz kalnu pievienojas ari otrs Arturs, Liga un Daina, tad rosiba virtuvē un edamistaba bija tik liela, ka nacas vien celties ap 9 un piebiedroties brokastotajiem. Ap 9:30 buss bija pieladets jau 8 cilveku sastava un varejam pamāt atvadas caur aizsalušo logu.
Pasiem rits bija sacies tik laisks, ka uzmacas pavisam speciga doma to tadu ari turpinat un pec 3 kartigam dienam uz distancenem panemt atslodzes dienu. Bet, skatoties pulksteni, sanaca veselas 4h, kas ir lielaka dala no dienasgaismas sheit, ko vienkarsi izniekot laiskoties isti nebutu pratigi. Tapec pierunajam Aigu samazinat distanci un sakt ar mierigu 5km slepojumu. Uzliekot uz kartes atradam tikai 7nieku ar melno trasiti un musu iecinito nobraucienu beigas, kas beigas parvertas par visiem 10km. Bet laiks bija loti labs un pec melna kapiena ari saka slidet. Plus, sodien bija panemta lidz ari GoPro kamerina, lai beidzot iefilmetu lielo nobraucienu, ko pat varetu nemontet filma, bet ielikt to visu pilniba un laut ari citiem izbaudit skaisto dabu un to, kā slid Somija.
Uz 14 bijam kalna jau pilna ekipejuma un bijam gatavi iemeginat lielo (pec Somijas un Latvijas standartiem) 700+ metrigo kalnu Yllas, uz kura atrodas garakais nobrauciens Somija, kas stiepjas vairak ka 3km garuma.


20121229-180143.jpgPa neapgaismotajam trasem varejam nobraukt tikai paris reizes, jo krēsla jau bija sasniegusi ari kalnu virsotnes. Lielakais izaicinajums izradijas noklusana kalna oktraja puse, kur atradas Gondolas pacelaji, kuros ir iespeja sasildities, sakartoties, paest, parunaties un sagatavoties nakamajam braucienam. Diemzel ierastais cels bija slegts, jo pacelajs, kas savienoja abas kalna puses stradaja tikai lidz 2pm. Tad nu nekas cits mums neatliek, ka merot vairak ka 600m horizontali un 100m vertikali ar kajam, ko izdarit ar slaloma zabakiem kajas un slepem par plecu nav nemaz tik viegli. Bet grutibas atmaksajas, jo otrā pusē pieejamas ne tikai ieprieks gaiditās gondolas, bet ari forshas izgaismotas sarkanas trasites vairak ka 2km garuma.
Kajas gan par so nav priecigas, jo ieprieksejas dienas pieveiktie ~90 km ar distancenēm liek sevi manit. Noslēpojamies lidz pat vakara mainjas beigam. Turpinajamā ciema lielveikals ar bezmaksas wi-fi un varam atgriezties savos apartamentos uz karteja vakara aizvadisanu sildoties gan pie kamina, gan pirtinja, gan ari ar karstvina un groka dzerieniem.

Lapzeme Yllas uz kalna
AdventureLab komanda Andis un Haralds

27.decembris
Rits sakas ljoti optimistiski, jo soreiz bija musu karta iesakt dienu uz kalna un izslēpoties vel pa saulīti. No “slimniekiem” bija piecelies arī Juris, kas, lai gan lidz galam vel vesels nejusdamies, bija apnemibas pilns beidzot sakt baudit ziemas priekus. Specinosas brokastis un esam gatavi braukt, bet, jau atverot majas durvis, nakas secinat, ka pa nakti sniegs ir kartigi sasnidzis un ka joprojam tas turpina snigt. Attiram businu un jau pec paris minutem esam pie kalna, kur jau tā pakājē papildus sniegam jutama ari bieza migla un specigs vējš. Ta ka mums ir dienas bilete un nekadas iespejas uz refund vai ari mainu uz citu dienu pat neskatoties uz to, ka gondola un kalna otra puse ir aizslegta, nekas cits neatliek ka “atslabt un gut baudu” no ta, kas pieejams.

Maskas jauzvelk lidz pat brillēm, lai ne kripatinas no sejas nepaliktu tiešā putenja ietekme. Jauzliek papildus shale, lai vejs gar kaklu nesvilpo un tad jau var doties uz pacelaju. Celoties aizvien augstak, miglas biezums palielinas tapat ka ari veja atrums un kalna pasa augsha iespejas kaut ko saredzet ir minimalas. Dēlj veja un aukstuma nolemjam sadalit braucienus pa turem – 3 augsa, 3 leja un tad 15min kafejnica pie wi-fi.

20121229-180218.jpg
Krusttēvs priecīgs ticis uz lielā kalna

Trases malas bija sapusts biezs puderis, kas nobraucienus padarija vel interesantakus. Redzet vareja tikai paris metrus un tapat nevareja saprast, cik biezs puderis ir sapusts un vai to vares saskelt ar slepem.
Driz jau ieradas ari otra maina, kur uz slepem pirmo reizi uzkapa ari Agris. Daina paradija paris kustibas kalna pakaje un palaidam Agri pa zilo trasiti. Ta ka diena vel bija tikai puse, bija doma doties maza distancu sleposanas apliti. Bet, pec garshigam krasni ceptam pusdienam un nepareizi sarekinatajiem kopigajiem km, nolemu iedot sev brivu vakaru. Haralds gan nebija apturams un devas nakts slepojuma viens pats un atgriezas majas ar 10km tuvak 100niekam kā man. Paspelejusi Sabotiera advancero versiju, tomer ari parejie jauniesi nolema izkusteties un 5ata gajam vakara pastaiga uz ezeru – 5km svaiga gaisa bija tiesi tas, kas vajadzigs pirms pirtinas un pedejas nakts Lapzeme.

28.decembris

Pēdējā diena. Otrs buss šodien bija ieplānojis apciemot Santa Klausu viņa rezidence netālu no Rovaniemi un tāpēc viņi jau no rīta bija sapakojusies un gatavi savu ceļu sākt 8h ātrāk. Pedejas kopīgās brokastis un īsas atvadas, jo tiksimies pirms pusnakts kaut kur netālu no Kemi un esam gatavi pēdējai dienai.
Sarēķinot kopējo distanci, atskārtu, ka līdz neoficiālajam mērķim 100niekam ar distanču slēpēm tomēr pietrūkst 14 nevis 8km, tāpēc nekāda atslodzes diena pat pirms garā mājupceļa. Atrodam skaistu trasīti, kuras pusi jau bijām slēpojuši, bet otru pusi rekomendēja Liga un Agris, kur tieši sanāk plānotā distance.
20121229-180244.jpgPēc paris km, sasniedzam mūsu pagriezienu uz sarkano trasiti, bet nakas secinat, ka retraks pēc vakardienas puteņiem te vel nav paviesojies. Jau paspējam izņemt karti un sākt plānot jaunu marsutu, kā spožas gaismas un liela rūkoņa nāk leja no kalna. Kad secinām, ka tas ir retraks, kārtīgi nopriecājamies un esam atkal atpakaļ sava marsuta. Vienmēr ir pasakainai slēpot pirmajiem uzreiz pēc retraka, bet šoreiz trasīte kādus 2,5 km gāja tikai uz augšu un sniegs bija pārāk mīksts, lai slidsolis izdotos perfekts, tāpēc nācās kārtīgi pamocīties un nosvīst līdz tikām līdz augšai un iespējai izbaudīt pelnīto nobraucienu. Nobrauciens bija gan skaists, gan ātrs, bet tas atšķiras no iepriekš aprakstītā garā un stāvā nobrauciena, jo sheit bija jābrauc skaista slidsolī, kur spēks jāpieliek pavisam nedaudz un vairak ka 2km sanaca ar vidējo ātrumu zem 3min30/km. Apslēpojot musu loku, Endomondo radija, ka pietrukstas vel 500m, lai butu pavisam drosi, ka ari man shajas dienas izdevies pieveikt 100km. Tad nu maksligi nacas paslepot shurpu turpu lidz magiska robeza tika sasniegta.
Pedejas kopigas vakarinas, kur centamies maksimali izteret visus atlikusos produktus, mums radija 2 lielas pannas ar darzeniem, un Liga uzmeistaroja varen gardu mega lielo katlu ar lecho. Veseligi paredamies un, ka jau nakamas nakts soferisiem pienakas, devamies neliela diendusa.
Kartosanas iznaca ljoti erta, jo lielu devu no atvestas iedzives pirmais busins bija savacis jau no rita. Partiku gan lielaka dala bija parekinajusies prieks nedelas un pasi ari gandriz pusi no atvesta aizvedam majas, tapec joprojam pareiza un peciza somu un slepju iepozicinesana jumta kastē un aizmugure prasija laiku.

Mūsu uzticamie braucamie. Abi 2012.gada izlaidums
Mūsu uzticamie braucamie. Abi 2012.gada izlaidums

Atpakalcels. 28-29.decembris
Pa nakti jau vispar labi braucas, un cels bija tirs un gandriz bez masinam, tapec Kemi satiekot otru busu, uz shosejas abos spekratos uzlikam kruiza kontroli uz 100km/h (realajiem, nevis pec spidometra) un ripinajam uz Helsinkiem. Ar visu tradicionalo maldisanos, kamer atradam isto Viking Line terminali, tapat Katajanokan terminali nonacam krietni pirms pramis vel bija ienacis osta. Tad nu soferisiem bija iespeja pagulet aukstaja busa, pasazieriem iepazit Helsinku agro sestdienas ritu, ka ari sagaidit musu un vel vairakus pramjus ienakot osta. Atpakalcela musu gulvietas uz pramja preti baram vairs nav pirmas klases, jo netalu no mums skatuvi aiznem somu amatieru vokalisti, kas atdod sevi visu vietejai karaoke. Bet tas protams netrauce iekunoties gulammaisa un nokdauna pavadit visu celu lidz pat Tallinai.
Pirma pietura tuvakais Statoil, jo bijam precizi sarekinajusi, lai abi busi iebrauc Tallina jau uz rezervi. Uzpildam ari kafiju un hotdogus un esam gatavi doties uz pirmo pieturu Latvija – Hesburger Ainažos.

Raksta pirmā daļa:

Lapzeme – distanču slēpošana Ziemassvētkos

Advertisements

One thought on “Lapzeme – distanču un kalnu slēpošana Ziemassvētkos aiz polārā loka. 2.daļa

Atbildēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s